12:14:00 PM

BRACES MODE : No More Brackets, Now Say "Hello" to Retainer

No More bracket on my teeth ;)
Hello fwen...
 i'm without braces now...

this is me..smiley face in braces mode..hehehe
setelah hampir 3 years aku merelakan braces ni melekat kat gigi aku.
sekarang sudah tiba masa dan ketikanyer.kejapje rasa ms berlalu...feel like smlm je br lekat2 kan brackets kat gigi ni..
mcm2 perasaan ada time pkai braces tau tak..hehe..sape yg nk pkai harap bersedialah dgn aper jua kemungkinan..
kawen pon pakai braces tau kawan2..hehe..
tp my shayang x kesah..it's not something yg berat utk dia..thanks shayang.

ok tp tatacara pkai braces tidak habis kat sini tau..for the last step kene pkai retainer..
"aku dah..."heh..
say hello to retainer sekarang...
kan dulu aku pernah citer detail pasal tatacara nk pkai braces kn?
click here - braces

so skang ni aku citer sikit lg la pasal retainer ni...
pkai retainer ni ofcoz la ada tujuan kn..
oleh kerana dh lama pkai braces, gigi pon dh alami pergerakkan yg cergas...so it's take for many month utk urat dan bone tu "remember" new position gigi and keep them in place.
Dan retainer lah yg dpt membantu process ni.sangat penting untuk wear retainer ni exactly mcm dentist/orthodontist korang recommends. Dentist aku sarankan aku pkai retainer ni bout' 6 months that was minimum period. dentist aku ckp lagi lama lagi bagus.
so better ambil yg bagus kan?
Most people pakai retainer ni 24/7 for at least 6 months to a year after the braces first come off okay.
take out retainer ni time makan tau..and time brush teeth.

okay ni sample
retainer utk gigi bawah (left) and sample utk gigi atas (right)
and this is clear retainer..but my dentist doesn't recommend this! actually retainer jenis ni mudah pecah ..
jaga retainer baik-baik.
cost utk new retainer RM650++
better keep in retainer casing. kat bawah ni antara contoh casing nyer



 okay bila dh follow ckp dentist pkai ikut tempoh yg disarankan. then boleh lah switch to wearing your retainer only at night... After that, if semuanya seems stable, bolehlah probably switch to wearing it only several nights per week ;)
tp kan make sure ask your orthodontist what he or she recommends tau..
ini cerita tentang retainer =)
~ okay that's all!! ~

11 comments:

aayya said...

pakai braces jenis ape ni ek. cantikla mcm melekat huhu...
sy kompius , tgk certain org yang pakai mcm lain2 je jenis die.ke melekat tu sbb dh lama pakai ?:p
p/s: budak br belajar pasal braces:p

Mr.Mrs. AJ said...

saya pkai standart punyer...tak silap saya braces ada 2 jenis ...jenis besi mcm saya pkai ..lg 1 jenis transparent, material dia dari plastik yg tahan lasak...braces ni mmg melekat kuat kat gigi...maybe rupa berbeza tu sbb bentuk gigi...

Mr.Mrs. AJ said...

saya pkai standart punyer...tak silap saya braces ada 2 jenis ...jenis besi mcm saya pkai ..lg 1 jenis transparent, material dia dari plastik yg tahan lasak...braces ni mmg melekat kuat kat gigi...maybe rupa berbeza tu sbb bentuk gigi...

Mr.Mrs. AJ said...

saya pkai standart punyer...tak silap saya braces ada 2 jenis ...jenis besi mcm saya pkai ..lg 1 jenis transparent, material dia dari plastik yg tahan lasak...braces ni mmg melekat kuat kat gigi...maybe rupa berbeza tu sbb bentuk gigi...

Hariza Zafri said...

salam, sy nk tanya, kalu contohnya gigi kita rosak setelah braces di buka dan perlu di cabut, adakah gigi kita akan kembali kepada asal? sya sekarg dalm proces nak pakai braces,doc xpersan gigi geraham sy yg hujung dah berlubang smpai saya yg mintak dia checkkan kan, baru dia ckp kna cabut, so total 5 btg gigi perlu di cabut,tampal gigi dia xada mention pun, mgkin xperlu tp sy agak risau jugak.so better pas buka bracres kita perlu jaga n check gigi selalukan, kalu ada yg nak berlubang cepat2 check n tampal betul tak?yala pakai mahal2 mesti nak tahan lama kn,kadang2 doc terlepas pandang, saya mcm nk mintak dia tampal ja semua gigi geraham saya coz gigi geraham kn cepat rosak n berlubang,boleh ke mcm tu?

Mr.Mrs. AJ said...

HAriza ZAfri , bg sy la better cabut...tp seelok-eloknyer serahkn je kat doc maybe cadangan dia lbh baik..try bgtau doc then doc akn consult kebaikkan n keburukkan.. ;)

nurul hakimah said...

salam,,, kalau gigi saya jarang sikit je bhgian dpn atas , boleh ke saya pki tros retainer??

Nur Rahmah said...

Yaay sy pon br bukak ;) btw kat mne nak beli bekas untuk retainer? Terseksa takde bekas huhu

Asha Official said...

assalammulaikum kak , berape anggaran kos pemasangan common retainer ( jenis dawai tuh ) reply me pliss !!

Mr.Mrs. AJ said...

Asha, ms akk pkai tu harga dlm 700 utk retainer. tp sekarang mesti dh ada harga baru akk x sure harga baru berapa.tp maybe below 1k.

Mr.Mrs. AJ said...

bekas retainer boleh dapat kat klinik gigi sebab jarang farmasi ada jual bekas retainer. ;)

Related Posts with Thumbnails